Op zaterdag 13 november doet de NPS rechtstreeks verslag van de nationale Sinterklaasintocht vanuit de Harderwijkse Vissershaven. Vorig jaar keken bijna twee miljoen kijkers naar de uitzending van de intocht. Naast de rechtstreekse uitzending brengt de NPS vanaf 10 november tot en met pakjesavond 26 Sinterklaasjournaals. Drie daarvan worden geheel in Harderwijk opgenomen. Burgemeester John Berends heeft aan de speciaal voor dit doel opgerichte stichting "Nationale Sinterklaasintocht Harderwijk" gevraagd om de intocht en de Sinterklaasjournaals zo goed mogelijk te laten verlopen.
Sinds bekend is dat Sint-Nicolaas zijn stoomboot in Harderwijk aanmeert, is het enthousiasme bij inwoners, bedrijven, verenigingen en andere organisaties groot. Zowel de gemeente als de nieuwe stichting zijn al overrompeld met een ongekend aantal ideeën, plannen en suggesties. De Stichting Nationale Sinterklaasintocht Harderwijk wil hier zoveel mogelijk gebruik van maken. Met uiteraard de kanttekening dat de ideeën en suggesties dienen te passen binnen de spelregels van de NPS. Die schrijven voor dat er tijdens de uitzendingen geen reclame en geen sluikreclame te zien mag zijn. Ook wil de omroep dat lokale initiatieven een inhoudelijke toevoeging aan het programma vormen. Iedereen met plannen rondom de nationale Sinterklaasintocht wordt verzocht deze aan te melden. Dit om teleurstellingen te voorkomen. De Stichting Nationale Sinterklaasintocht Harderwijk draagt zorg voor de toetsing van de aanmeldingen aan de spelregels van de uitzendingen van de NPS.
De stichting wil Harderwijk op z'n fraaist in beeld brengen. Met als thema: "Harderwijk, een stad vol verrassingen". Bovenal wil de stichting het Sinterklaasfeest naar voren laten komen als kinderfeest waar tal van peuters, kleuters, kinderen en hun ouders en grootouders enorm veel plezier aan beleven.
De organisatie die altijd de jaarlijkse intocht van Sint-Nicolaas in Harderwijk verzorgt, Stichting Vrienden van Sinterklaas Harderwijk, is zeer nauw bij de invulling van de intocht van de "televisiesint" betrokken. De organisatie zorgt onder meer voor de optocht, een groot deel van het programma en de aanwezigheid van heel veel Pieten.
Terwijl kinderen en hun ouders op 13 november wachten tot Sinterklaas met zijn gevolg voorbij komt, kunnen zij genieten van optredens op drie grote podia. Diverse regionale verenigingen laten daarop hun sportieve, acrobatische of culturele kunsten zien. De invulling van deze podia staan inmiddels vast. Op strategische plekken langs de route zijn grote beeldschermen geplaatst. Daarop worden de rechtstreekse beelden van de televisie-uitzending vertoond en voorafgaand en aansluitend overige impressies van het kinderfeest in de binnenstad.
Centrum voor de kunsten 't Klooster, wordt het Pietenhuis van de stad. Het monument waar het bruist en borrelt, met gangen en nisjes, een grote zolder en een geheimzinnige kelder, krijgt een tijdelijke inrichting als paleis voor Sinterklaas en de Pieten. Vanaf 13 november tot en met het speciale Sinterklaasfeest op 4 december, kunnen alle kinderen (met hun ouders) er op de woensdag- en zaterdagmiddagen gratis naar binnen. De kinderen maken er met elkaar mooie dingen, ze leren gedichten schrijven en kunnen Pieten ontmoeten. Het "paleis" beschikt over een spannende inpakzolder, een feestzaal, een kunstkelder en een smulkeuken.
Minimaal zestig journalisten uit binnen- en buitenland zullen de intocht in Harderwijk verslaan. Er komt onder meer een filmploeg uit Italië. WegenerMedia is de officiële mediapartner van de feestelijke gebeurtenis. De Harderwijker Courant, De Stentor en harderwijkercourant.nl berichten over de laatste ontwikkelingen. Wekelijks verschijnt in de Harderwijker Courant een Sint Journaal, die dagelijks op de website www.harderwijkercourant.nl actueel wordt gehouden.
Daarnaast komt er 3 november een speciale Sint-krant met alle officiële informatie over de intocht zoals de route, de tijden en het aanvullende programma. Op 1 december brengt Wegener Media in samenwerking met de gemeente Harderwijk, Ondernemersvereniging Binnenstad, Harderwijk op IJs en de Christmas Carol Harderwijk een speciale winterkrant met informatie over alle winterevenementen in de winterstad Harderwijk. Voor informatie over deze uitgave kunt u bellen met Erwin Winkelman of Corinne Dikkerboom telefoon 0341-369737
Op zaterdag 13 november zet Sinterklaas voet aan wal in de Harderwijkse Vissershaven. De NPS/NOS doet rechtstreeks verslag van de nationale Sinterklaasintocht. De tv-uitzending begint om 12.00 uur en duurt tot ongeveer 13.15 uur. Vorig jaar keken bijna twee miljoen kijkers naar de beelden van de intocht in Schiedam. Bovendien waren er 35 duizend toeschouwers lijfelijk getuige van de feestelijke gebeurtenis. Voor de intocht in Harderwijk mogen soortgelijke cijfers worden verwacht.
Naast de rechtstreekse uitzending brengt de NPS/NOS vanaf 10 november tot en met pakjesavond de 26 Sinterklaasjournaals. Twee daarvan worden geheel in Harderwijk opgenomen en zijn een grote promotie voor Harderwijk. De presentatie van alle programma's is in handen van Dieuwertje Blok. Het bezoek van de Goedheiligman wordt georganiseerd door de NPS/NOS in samenwerking met de gemeente Harderwijk. Burgemeester John Berends heeft aan de speciaal voor dit doel opgerichte Stichting 'Landelijke Intocht Sinterklaas Harderwijk' gevraagd om de intocht en de Sinterklaasjournaals zo goed mogelijk te laten verlopen.
De stichting wil Harderwijk op z'n fraaist in beeld brengen. Het thema luidt dan ook: 'Harderwijk, een stad vol verrassingen'. Bovenal wil de stichting het Sinterklaasfeest naar voren laten komen als kinderfeest waar tal van peuters, kleuters, kinderen en hun ouders enorm veel plezier aan beleven. Jeroen de Jong, Marcel Schipper, Bert van den Brink en Wessel Hees zijn de leden van de Stichting. Namens de gemeente zorgt Bert Kaasschieter voor ondersteuning.
Sinds bekend is dat Sint-Nicolaas zijn stoomboot in Harderwijk aanmeert, is het enthousiasme bij inwoners, bedrijven, verenigingen en andere organisaties groot. Zowel de gemeente als de nieuwe stichting zijn al overrompeld met een ongekend aantal ideeën, plannen en suggesties. De Stichting 'Landelijke Intocht Sinterklaas Harderwijk' wil hier zoveel mogelijk gebruik van maken. Met uiteraard de kanttekening dat de ideeën en suggesties dienen te passen binnen de spelregels van de NPS/NOS. Die schrijven voor dat er tijdens de uitzendingen geen reclame en geen sluikreclame te zien mag zijn. Ook wil de omroep dat lokale initiatieven een inhoudelijke toevoeging aan het programma vormen. De Stichting Vrienden van Sinterklaas Harderwijk, die de jaarlijkse intocht in Harderwijk organiseert, zal dit jaar nauw betrokken zijn bij de invulling van de intocht en een mogelijk middag programma.
De televisie-uitzendingen zorgen voor een fantastische promotie van Harderwijk. De kansen om Harderwijk op z'n fraaist in beeld te brengen, liggen ook buiten de uitzendingen om. In de vorm van speciale acties, arrangementen en bijvoorbeeld de stadsversiering. Met elkaar zijn Harderwijkse ondernemers en inwoners tot veel in staat. Dat bewijzen de uiteenlopende activiteiten in de stad keer op keer. Mede dankzij de vele initiatieven is Harderwijk een stad vol energie, gastvrijheid en gezelligheid. Een stad vol verrassingen!
Iedereen met plannen, ideeën en suggesties rondom de nationale Sinterklaasintocht wordt verzocht deze aan te melden per mail. De Stichting 'Landelijke Intocht Sinterklaas Harderwijk' draagt zorg voor de toetsing van de aanmeldingen aan de spelregels van de uitzendingen van de NPS/NOS. Dit om teleurstellingen te voorkomen. Samen hebben we nog een aantal weken tijd om van 13 november een gezellige en verrassende dag te maken.